Søgeoptimering med SEO Solutions Danmark
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse af search engine optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. SEO er en optimeringsproces af din hjemmeside, som får Google til at finde den relevant i forhold til kunders søgninger online. Den skal altså leve op til flere forskellige krav for at blive indekseret af Google.
Hvorfor skal jeg bruge søgeoptimering til min hjemmeside?
Du skal benytte dig af SEO, så Google vurderer, at din hjemmeside er interessant. Google anvender et koncept, som hedder E-A-T, en forkortelse for ekspertise, autoritet og troværdighed. Det betyder bl.a., at kunderne skal kunne finde svar på deres spørgsmål nemt og hurtigt. Din hjemmeside skal have relevans, og der skal være andre hjemmesider, som bekræfter, at du er troværdig via links og referencer.
Googles indekserrobot vurderer også efter følgende parametre:
- Mobilvenlighed
- Hurtighed
- Nem navigering
- Indhold ( keywords )
Hvilke optimeringskategorier findes der?
SEO-onpage
Dette er en optimeringsteknik, som omhandler alt, der har med din hjemmeside at gøre. Den skal være mobilvenlig, eftersom op mod 80% af onlinesøgninger foregår via mobil eller tablet. Det er endda så vigtigt, at man fra år 2020 er begyndt at indexere efter et ”mobile first” princip.
SEO-onpage er først og fremmest 5 ting:
- Hvad vil jeg sælge?
- Mit budskab til kunderne, og hvorfor netop jeg er en god løsning.
- Hvilke problemstillinger kan jeg løse for kunder?
- Søgeordsanalyse, hvilke ord vil jeg ranke på ?
- Sidens tekniske opbygning
Herefter bygges hjemmesiden og dens indhold op efter disse parametre.
SEO-offpage
Udover at have fokus på din hjemmeside og dens indhold, skal du også have fokus på alt det, man ikke kan se på din hjemmeside. Det handler bl.a. om autoritet og troværdighed.
Men hvad forstår man ved troværdighed online? Når man skaber troværdighed omkring en side, er det en langvarig proces, men også et meget elementært segment i søgeoptimering off-page. Det er muligt, at din side er seriøs, at kunderne kan finde svar på alt, og at din service og dine ydelser er i top, men det kan søgemaskinerne imidlertid ikke se.
”Trustworthiness” kan kort sagt bygges op gennem referencer, også kaldet ”link building”, men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvem det er, som refererer til dig. Er du f.eks. et cateringfirma, men det er en hjemmeside om legetøj, som linker til dig, giver det ikke samme troværdighed, som var det en side om catering, som refererede til dig. Er din hjemmeside dansk, og dine ydelser tilbydes i Danmark, jamen så har links fra DK domæner en langt bedre effekt end fra f.eks. et org eller eu domæne. Ydermere skal siden, som linker til dig, også selv være troværdig, ellers kan link building i stedet have en negativ effekt på din hjemmeside. Sociale medier og referencetrafik er også af vigtighed samt evnen til at fastholde referencerne og få dem til at interagere med din side. For mange dårligere referencer er et skidt udgangspunkt for at ranke højt på Google og svært at rette op på bagefter.
Ja, SEO er en langvarig proces :-).
Oftest kan det tage helt op mod 3 måneder, før søgemaskinerne har opdateret og registreret de tiltag, man har foretaget. Vi plejer at sige, at man ikke skal begive sig ud i SEO, hvis man ikke har en tidshorisont på min. 6 måneder. Dermed ikke sagt, at resultaterne ikke fremkommer tidligere i processen. Optimering af hjemmesider er nemlig altid 2 skridt frem og et tilbage. Når dit mål så er nået, er det et spørgsmål om at fastholde det resultat, så konkurrenterne ikke overhaler dig inden om. Man skal huske på, at Google konstant ændrer deres algoritmer og andre regelsæt for, hvad de kræver for at være bedst. Søgeoptimering vil derfor altid være en ongoing proces og bør være en fast månedlig udgift i dit reklamebudget, hvis du ønsker at være blandt de bedste og foran konkurrenterne.
Heldigvis skal det så også gerne være forbundet med en større omsætning, at du opnår det resultat, at din hjemmeside ranker godt. Netop derfor har SEO Solutions Danmark skabt totalløsninger, som kører på månedsbasis og er til at betale. Langsomt, men sikkert skabes der resultater, og du som kunde vokser i takt med resultaterne. Et af resultaterne skal gerne være, at du tjener dine SEO udgifter hjem mange gange via øget omsætning. Den månedlige udgift skal gerne være minimal i forhold til dit indtjening på længere sigt. Forestil dig, at du har et kaffefirma, som leaser kaffemaskiner ud. Dit firma fremgår af de 3 første resultater i en Google søgning under “ leasing af kaffemaskiner “. Det vil give dig en omsætning, som slet ikke går at sætte i perspektiv i forhold til din SEO udgift. Problemstillingen er netop at komme først og øverst, når kunder foretager en søgning. Det hjælper SEO Solutions´ totalløsninger dig heldigvis med. Så vent ikke, men kontakt os i dag.
At købe sig til resultater er både et stort nej, men samtidig også et lille ja.
Det er en selvfølge, at jo flere timers arbejde der lægges i det, jo hurtigere og bedre bliver resultaterne. Når det så er sagt, er der mange web- og søgeoptimeringsfirmaer, som lover den helt store avancering og hurtige resultater. Ja, vi kan få dig til at ranke som nr. 1, for vi har en helt speciel teknik, som de andre ikke har. Et sådant løfte bør være et stort advarselstegn og et ”no go” af flere årsager. For det første kan troværdighed ikke opbygges hurtigt - hvor længe har du eksisteret, og hvad siger kunderne ? Det tager tid ligesom i real life. Google skal se, at du er til at stole på. En hjemmeside, som får 1.000 links fra forskellige firmaer på een dag, det virker jo underligt. Søgemaskinerne er altså ikke dummere end som så. At få 1.000 firmaer til at rekommandere dig på een dag er lige så underligt i et online univers, som det er i et ikke online univers. Det, man normalt tager for givet, tager Google også for givet i deres algoritmer.
Som regel gør smarte tricks mere skade end gavn. Husk på, at det er de mest erfarne og klogeste hoveder inden for faget, som Google ansætter til at kode deres algoritmer. Så hævder nogen at have knækket Goggles algoritmer, er det helt enkelt useriøst.
Nej, SEO er en måde at skabe gratis organisk trafik fra søgeresultater, hvorimod du med Google Ads (reklamer) betaler for den trafik, du erhverver dig via søgeresultaterne.
Med ads kan du købe dig til topplaceringer på Google, men til gengæld betaler du for hvert eneste klik. At betale for reklamer kan selvfølgelig også være fornuftigt, hvis det benyttes til at skabe trafik i forbindelse med en kampagne eller et udsalg. Der findes mange måder at sætte ads op på, men i bund og grund handler det om at få så meget relevant trafik som muligt for så lille en omkostning som muligt.
Reklame er godt for din søgeoptimering og en positiv komplementering.
Google ranker også på dine besøgende og data. F.eks. finder Google en hjemmeside langt mere relevant, hvis den kan fastholde sine besøgende i længere tid (også kaldet bounce rate) eller får dem til at lave en konvertering (købe eller abonnere). Alle data på din hjemmeside er interessante for din relevans. Derfor er det vigtigt at kunne måle og forstå disse tal. SEO Solutions har erfaring hermed og er bl. a. certificeret inden for ”measurements”, som også er en del af vores totalløsninger.
SEO SOLUTIONS DANMARK
Din vej til succes og online konverteringer
Alt for mange ting at tænke på?
Der er rigtig mange aspekter at være obs på. Derfor efteruddanner vi os og researcher hele tiden for at finde de smarteste løsninger og skabe kvalitetsindhold for vores kunder. Det at skabe vækst er alfa og omega for vores kunder og os.